Pracodawca jest zobowiązany udzielać pracownikowi płatnego urlopu wypoczynkowego w ustalonym wymiarze i terminie.

 Zgodnie Art. 66. 2. Konstytucji RP pracownik ma prawo do określonych w ustawie dni wolnych od pracy i corocznych płatnych urlopów. Prawo dotyczące corocznych płatnych urlopów zostało sprecyzowane w przepisach o urlopach wypoczynkowych (art. 152-173 Kodeksu pracy).

W określonych sytuacjach może dojść do przesunięcia terminu urlopu. Przesunięcie te może nastąpić na wniosek pracownika (umotywowanymi ważnymi przyczynami), jak również przez pracodawcę (z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy).

Pracownik, który prosi o zmianę terminu zaplanowanego urlopu wypoczynkowego, jest obowiązany podać ważne przyczyny, które uniemożliwiają mu wykorzystanie urlopu zgodnie z przeznaczeniem. Może to być na przykład choroba członka rodziny, która uniemożliwia wykorzystanie urlopu wspólnie z rodziną, czy też odwołanie wyjazdu przez biuro turystyczne.

Wniosek pracownika nie jest wiążący dla pracodawcy. Podczas oceny wniosku może stwierdzić, iż przyczyna nie była ważna i nie uwzględnić wniosku pracownika.

Zupełnie inaczej wygląda sprawa przesunięcia urlopu z przyczyn dotyczących pracodawcy. Decyzję w tym przypadku podejmuje samodzielnie pracodawca, a pracownik który się z taką decyzją nie zgadza może dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Pracodawca może przesunąć urlop z przyczyn leżących po jego stronie tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione "szczególnymi potrzebami pracodawcy", a nieobecność w tym terminie pracownika mogłaby spowodować "poważne zakłócenia w toku pracy". Do przyczyn takich można zaliczyć wykrycie (już po sporządzeniu planów urlopów) poważnej awarii linii technologicznej, którą należy niezwłocznie naprawić.

Tak jak w przypadku odwołania, tak i w przypadku przesunięcia terminu urlopu z przyczyn dotyczących pracodawcy, obowiązkiem pracodawcy jest pokrycie części kosztów poniesionych przez pracownika. Mogą to być na przykład koszty poniesione na rezerwację hotelu.


Wyślij zapytanie

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input

infolinia

infolinia

stacjonarny

infolinia

Dokumenty do pobrania