Zadania związane z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu maszyn i innych urządzeń technicznych wyznacza dyrektywa 89/655/EWG.
Postanowienia tej dyrektywy zostały przeniesione do polskiego prawa rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 30.10.2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. Nr 191, poz. 1596 ze zmianami).
Zgodnie z § 34 wyżej wymienionego rozporządzenia, maszyny nabyte przed dniem 1 stycznia 2003 r. powinny być, w terminie do dnia 1 stycznia 2006 r., dostosowane do minimalnych wymagań dotyczących maszyn.
Po stronie pracodawcy jest przekazanie do użytkowania maszyn i innych urządzeń technicznych właściwie dobranych lub prawidłowo przystosowanych do danej pracy i użytkowanych bez szkody dla bezpieczeństwa lub zdrowia pracownika. Podczas zakupu maszyn i urządzeń technicznych pracodawca powinien zwrócić uwagę na to, aby odpowiadały one odpowiednim wymaganiom zasadniczym. W przypadku maszyn już użytkowanych w zakładzie pracy, pracodawca powinien doprowadzić je do zgodności z minimalnymi wymaganiami określonymi w dyrektywach.
Minimalne wymagania odnoszące się do maszyn dotyczą między innymi:
- elementów i układów sterowania:
- uruchamianie
- zatrzymanie normalne i awaryjne
- odłączenie od zasilania
- ochrony przed zagrożeniami:
- emisją lub wyrzucaniem substancji, materiałów lub przedmiotów
- emisją gazów, płynów i pyłów
- kontaktem z ruchomymi częściami
- pożarem, wybuchem
- związanym z prądem elektrycznym
- wymagań dla osłon i innych urządzeń
- wymagań dotyczących dostępów i przestrzeni pracy
- wymagań dotyczących oznakowania