Pracodawca ponosząc podpowiedzialność za stan BHP w zakładzie pracy jest obowiązany do utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zgodnie z art. 237(11) § 1. Kodeksu Pracy każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej 100 pracowników jest zobowiązany utworzyć służbę bezpieczeństwa i higieny pracy prowadzącą doradcze i kontrolne czynności w zakresie BHP.
W przypadku zatrudnienia do 100 pracowników, pracodawca może powierzyć zadania służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub specjalistom spoza zakładu pracy – nawiązać stałą współpracę z firmą zewnętrzną.
W firmie, gdzie stan zatrudnienia nie przekracza 10 pracowników ( 20 pracowników – przy trzeciej kategorii ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych), pracodawca posiadający przeszkolenie do wykonania zadań służby BHP może sam wykonywać zadania tej służby.
Obowiązki służby BHP to między innymi:
- Prowadzenie szkoleń BHP
- Analiza ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy
- Przeprowadzanie audytów warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad BHP
- Wykonywanie okresowych analiz stanu BHP oraz przedstawianie zaleceń niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawy warunków pracy
- Pomoc w przygotowaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów pracy, ogólnych i stanowiskowych instrukcji BHP.
- Dbanie o terminowe wykonywanie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia.
- Udział w postępowaniach powypadkowych
- Prowadzenie rejestrów chorób zawodowych oraz rejestry wypadków przy pracy.
- Branie udziału w pracach komisji BHP.